MammaMage

Man skäms ju nästan lite av att glömma bort att göra sina knipövningar. Det är typ den enklaste träningen man kan göra som tar kanske 5 minuter av min dag men ändå så glömmer jag 😂 Redan under graviditeten förstod jag ju hur viktigt det var och är att träna bäckenbotten efter förlossningen för att stärka knipmusklerna igen men något jag däremot inte visste var att man även skulle träna magen. Jag trodde att magmusklerna skulle återgå till sin ursprungsplats av sig själv precis som kroppens övriga organ men tydligen inte haha Så ni som väntar barn – knip bäckenbotten och träna MammaMage för magmusklerna så tidigt som möjligt efter er förlossning 🙂

Om jag ska vara ärlig så trodde jag först att MammaMage var ett ord som beskrev kroppen och magen man som mamma fick efter att bebisen lämnat ett tomrum i magen haha Men tydligen är det en träningsform för att hjälpa magen och bäckenbotten att återgå till sin ursprungsform igen. Min barnmorska sa att det är viktigt att följa MammaMage övningarna för att träna efter förlossningen istället för vanliga magövningar som situps då de är utformade att enbart aktivera magmusklerna snarare än att överbelasta dom. Anledningen är att tränar du magen för hårt innan kroppen är 100% redo att återgå till vanlig träning efter förlossningen finns det en risk att magmusklerna ”fastnar” i fel läge så att man får ont och får en annorlunda form. Inte kul :/ Jag laddade ner MammaMage appen och följde övningarna i ca 4 veckor och är nu redo att träna på riktigt igen efter förlossningen- YES!