Är man konstigt som ser en möjlighet mitt i denna coronapandemi? Det som sker är hemskt då det påverkar allas vardag på ett eller annat sätt, och inte alltid till det positiva, men jag kan inte låta bli att se detta som mitt fönster. Min perfect timing som jag bara måste ta vara på. För jag tror att allt som sker gynnar min affärsidé när allt väl börjar återgå till det vanliga igen så denna lucka kan jag inte gå miste om. Gör jag det så kommer någon annan hinna före. Är man hemsk som ser det så? Man måste väl trots allt se det positiva även i det negativa. Right? Men för att faktiskt uppnå mitt mål att lansera mitt företag under 2020 – helst kanske redan innan sommaren till och med – så innebär det att jag måste följa en tydlig plan för vad som ska genomföras och när. En annan viktig punkt är självklart att veta VAD som måste göras för att ta mig i mål. Lite som en maratonlöpare som är medveten om alla moment som måste avklaras för att tillslut stå på prispallen som nummer 1. Precis så ska jag tänka med mitt entreprenörskap.
Så för att veta vad som behöver göras för att komma hela vägen fram till mål har jag punktat upp en helt fantastiskt och tillfredsställande checklista (som inte måste göras i den ordningen såklart). Både digitalt och på papper – för visst finns det inget som är så tillfredsställande som att göra en bock bredvid ett avklarat moment? Gaah!
- Komma på ett företagsnamn
- Hitta en bra wireframe att skissa en mockup av hemsidan på.
- Välja plattform att bygga hemsidan på. Vilken har bäst ”klipp och klistra” funktion och bäst lämpar sig för önskad UX.
- Välja formspråk
- Färgtema
- Tonalitet i bild
- Tonalitet i text
- Välja tonalitet och strategi för marknadsföringen inför lanseringen
- Youtube
- Använda influencers
- Rörligt material
- Producera eget material eller låta kunderna vara med och bidra?
- Göra ett första utkast av hemsidan
- Testa användarvänligheten
- Lansera hemsidan även fast den inte är 100% färdigställd. Bättre att släppa en hemsida som består av de allra viktigaste beståndsdelarna än att försöka få med alla extra smågrejer. Bättre att satsa på kärnan i produkten, så kan jag arbeta på resten sen 🙂