För att fortsätta på min Entreprenörskola så har vi kommit fram till det stadiet där det är dags att analysera de tidigare besluten kring sin internetmarknadsföring och avgöra om det har funkat eller inte och om det är en strategi man vill fortsätta arbeta utefter.
Den analytiska biten är otroligt viktigt i detta skede, (eller i vilket skede som helst inom sin business för den delen), då det är den analys du gör av ditt genomförda arbete som kommer visa för er hur ni ska ta ert företag vidare. Det här är faktiskt väldigt kul, lärorikt och intressant då man får reda på vad nästa steg ska vara – annars är det väldigt lätt hänt att man fortsätter köra på i samma spår som tidigare och kommer därför få ett resultat som är precis som tidigare. Analysera därför mera!
Det är egentligen väldigt enkelt att genomföra en analys av sin internetmarknadsföring.
Man jämför helt enkelt skillnaden i sitt resultat i dagsläget, med hur det var innan man började arbeta utefter sin nya strategi. Om vi ser det såhär – ni har påbörjat en ny social media strategi som ni började jobba utefter den 16 mars. Ni skrev ner alla siffror ni hade (hur stor er räckvidd var för varje inlägg, hur många likes och kommentarer ni fick) och ska nu efter en månads tid avgöra om den strategin och det nya arbetssättet var rätt beslut att ta. Vilka slutsatser kan ni dra om man jämför de tidigare siffrorna med de nya? Märker ni någon skillnad i er räckvidd eller antalet kommentarer och likes? Men sluta inte där, utan fråga er: Varför resultatet har blivit som det blivit.
En viktig del i analysen är att förstå innebörden av varför det blev som det blev
Så man är medveten om vad man gjorde rätt (eller fel) och visar att man förstår sig på målgruppen. För de är trots allt målgruppens beteende och reaktioner på er nya strategi som ni analyserar och får ni fler följare och positiv respons från målgruppen – Då har ni prickat rätt och kan dra den slutsatsen av analysen!
Pingback:
Analysera de senaste månaderna | ByEmilia.nu