Gör en konsumentanalys

Hur går det med era företag och affärsideér? Kommer ni framåt, vad för intressanta insikter och slutsatser kan ni få fram från era analyser och hur det gått den senaste tiden? 😊

Något som är viktigt i ett företag är att man alltid är lyhörd för vad kunderna har att säga – det är trots allt dessa personer som är orsaken till att du ens har ett företag som fortfarande är verksamt – och därför ska du inkludera dessa. De ska inte ta viktiga beslut åt dig men bland annat deras synpunkter, tankar, åsikter, pains and gains och konstruktiv kritik kommer hjälpa dig komma ännu längre fram i din entreprenörsresa och därefter få bra information inför kommandr beslut. Ni ska helt enkelt göra en konsumentanalys 😊

En konsumentanalys är en analys man gör för att lära sig mer om sina konsumenters rörelsebeetenden på sin sajt (eller vad sitt företag nu är verksamt 😊), köpbeteende, vart i köpproccessen de kanske väljer att avsluta sitt köp och varför (deras pains) och vad det är som får dom att fortsätta (deras gains). De kanske upplever en bugg eller ett onödigt moment som man själv kanske inte vet om eller trodde var så avgörande. Det kan vara allt från hur hemsidan är uppbyggd, hur kassasystemet är, hur enkel eller svårnavigerad sidan är, otydlig eller tydlig information osv. Ja, ni förstår vad jag menar 😊

Men hur får man reda på all denna information då? – jo, fråga dina kunder, låt dom vara delaktiga, ge sin åsikt, testa olika prototyper och analysera statistik från din hemsida för att se vart de lämnar och dra slutsatser utefter det. Man kan få ut otroligt mycket spännande och informativ fakta bara man sätter sig in i det – fakta som kan vara ovärderlig för dig som företagare!