Nu när vi har betat av hur och vad man ska betala från det man fakturerat sina kunder med så kan det såklart också vara bra att veta HUR man skapar en faktura så man har något att betala skatter och andra avgifter på 🙂
När jag har kollat runt lite så verkar det väldigt enkelt, det finns många mallar – bland annat denna gratis fakturamall från Zervant och denna från Visma – som man smidigt fyller i sina företagsuppgifter i och sedan skickar iväg. Svårare än så är det inte – skönt, då är det en process som inte behöver ta allt för mycket tid från sitt företagande.
Steg 1
Innan du kan börja skicka ut fakturor så måste du ha registrerat ditt företag som en näringsverksamhet och det gör du smidigt hos skatteverket. Här registrerar du bland annat vad det är för företag du vill starta (enskild firma, aktiebolag osv), vad för skattesedel du ska ha (F eller FA) och vilket område du är verksam inom. Sedan får du vänta lite för att få ett godkänt besked på posten 🙂
Men tillbaka till själva fakturan, den ska såklart också innehålla vissa saker som ser till så att allt blir korrekt vid inbetalning, skatt osv för Skatteverkets räkning och för att göra det så enkelt för er så har jag punktat upp de saker som ska finnas med 🙂 Det finns en sjukt bra länk som är väldigt beskrivande som tydligt visar vart alla dessa uppgifter ska finnas, från bilden ni ser nedan —> Klicka här!
Punkt 1
Ange ditt företagsnamn, adressen till företaget samt momsregistreringsnummret (om du är registrerad för moms). Har du en F-skattesedel bör detta även finnas med. Andra saker som ska vara med är ett telefonnummer, samt bank- och plusgironummer som kunden kan betala till.
Punkt 2
Skriv alltid upp kundens eller företaget du jobbat för, fullständiga namn och adress, därefter eventuella personnamn.
Punkt 3
Skriv alltid ut datumet då fakturan skrivs ut samt eventuella order- och leveransdatum (när du levererade tjänsten).
Punkt 4
Något som man kanske inte tror är så viktigt är att numrera alla sina frakturer i en oavbruten ordning. Från faktura 1 till 256, så ska alla fakturor vara i löpande följd. Något som underlättar och ger stenkoll när det är dags för bokföring. Använd därför fakturor med förtryckt numrering för att ha den biten färdig.
Punkt 5
Var tydlig med vad du har genomfört för arbete så att både du är medveten om och kunden vet vad för tjänst de har köpt. Vid eventuella varor bör du specificera varubeteckning, antal, pris per styck och datum vid försäljning. Lägg även till antal timmar du lagt ner, pris per timme och när tjänsten utfördes. Skriv även ner eventuella utlägg du har gjort för kundens räkning.
Punkt 6
Nu kommer vi till beloppet som ska faktureras och här ska du ange den totala summan som kunden ska betala. Här ska man även ange förfallodag för betalningen (som kan varje mellan allt från 30 till 10 dagar, eller färre). Var noga med att ange rådande dröjesmålränta för att kunna ta ut ränta vid en försenad betalning.
Punkt 7
Den moms som ska betalas in ska både anges i procent och i kronor. Man kan avrunda beloppet till hel krona.