Annonsera på sociala medier

Nu när ni har tagit fram en övergripande social media strategi för hur ni ska arbeta framöver så är det nu dags att lära sig lite mer om hur man når nya följare – för det är inte riktigt så att de kommer strömma in till er sida på Facebook eller på Instagram. Precis som när ni marknadsför ert företag och era tjänster/produkter så behöver ni marknadsföra era sociala kanaler. Men ni kan vara lugna – det är både enkelt, tidseffektivt och billigt med tanke på den räckvidd ni kan nå för en relativt liten summa. Det är ni själva som sätter er SoMe-budget och med små medel så kan ni komma långt. Och tänk på, man måste börja någonstans och 10 kr per dag den första månaden är bättre än ingen marknadsföring alls 🙂 Jag tänkte därför komma med några tips för er som funderar på att lägga lite slantar och testa på annonseringen på SoMe 🙂

  • Okej, för att annonsera på sociala medier (nu riktar jag mig till Facebook och Instagram) så måste ni först och främst skaffa ett business manager konto (ett företagskonto på Facebook, alltså inte ett privatkonto). Här kan ni schemalägga både organiska inlägg och annonsering (i ads manager som är inne i business manager), följa sidans statistik, analysera era följare, mäta resultat från ert senast annonserade inlägg och mycket mer. Se till att registrera er redan nu!
  • När det är dags att välja målgrupp för er annons så ska ni se till att välja en relevant målgrupp och inte välja hela Sverige för att få så bred räckvidd som möjligt – detta kommer inte generera några resultat utan snarere fäller ni krokben på er själva. Facebook känner av allt med sina algoritmer! Sen kanske det inte är relevant att lägga värdefulla annonspengar på en målgrupp som inte ens är er målgrupp, bara för att få en så stor räkvidd som möjligt. Eller hur? 🙂 Det viktiga i annonseringen är egentligen inte att ha flera miljoner följare på sin facebooksida – om de inte ens är intresserade av vad ert företag har att erbjuda så känns det antalet följare lite fel. Orelevant. Tänk därför kvalité istället för kvantitet även här – 10 klockrena följare som älskar ert varumärke är bättre än 100 följare som följer er bara för att men inte ens gillar exempelvis träning.
  • Innan man börjar klippa och klistra ihop sin kampanj kan det vara bra att redan innan bestämma sig för syftet med kampanjen – är det att driva trafik till hemsidan, nå så många som möjligt eller att få videovisningar. Beroende på vilket resultat man vill åt finns det därför olika annonseringsformat att välja mellan. Om sitt mål är att driva trafik till hemsidan så finns bland annat formatet carousel (där man kan välja upp till 5 bilder, videos, länkar som visas) och vara noga med att välja ”Skicka personer till din webbplats” som målsättning så att kampanjen anpassas och mäts utefter det.
http://mariagester.se/2016/02/05/5-tips-for-annonsering-pa-sociala-medier/

Det som jag anser är viktigast med detta är att förstå att man kan komma långt med en liten budget och satsa på att skapa ett så bra organiskt innehåll (det man publicerar utan någon annonsering) som sina följare vill dela för att det helt enkelt är jävligt bra och skapar ett engagemang hos dem. Den bästa spridningen! Lycka till!