Hur känns det med er företagsidé? Börjar ni få mer struktur, koll och översikt över vårt ni står idag, vart ni vill komma och hur ni ska komma dit? Bra, då är ni på väg i rätt riktning ?
Idag tänkte jag prata om vikten av en väl genomförd målgruppsanalys som i det långa loppet är det avgörande om företaget kommer bära eller brista. För vet du inte vart, hur och när din målgrupp befinner sig – så är det som att köra blind ut i mörkret. Du har ingen aning om vart du ska marknadsföra ditt företag och kastar både tid, pengar och resurser i sjön. Lär känna din målgrupp (det ska bli som en vänskapsrelation, var nyfiken och fråga mycket. Var intresserad) så du vet hur du ska nå dom – och så här gör du det!
Först och främst – har du lyckats luska ut vem/vilka som är din målgrupp? Detta steg har vi gått igenom i de tidigare avsnitten av denna skola och hela din affärsidé hänger på att du vet vilka dessa är och hur du ska nå dom. Tänk på att man kan ha flera målgrupper som alla har olika behov till varför de köper din produkt/tjänst – man kan ha en primär målgrupp och en sekundär målgrupp.
- Primär målgrupp: Detta är den målgrupp som är din huvudsakliga kundkrets som du vill komma åt.
- Sekundär målgrupp: Detta är en målgrupp som du alternativt söker som en potentiell kund, men som kanske inte alltid är så självklar.
- Exempel: Kvinnliga underkläder – Den primära målgruppen är kvinnor som man riktar sig till, medans den sekundära målgruppen är män som köper underkläder till sin flickvän/fru.
- Ha ett tydligt syfte över varför du gör målgruppsanalysen, så att du även vet vad du ska göra av resultatet och vet nästa steg. Är syftet att ta reda på vilka kanaler din målgrupp rör sig på för att skapa en mer riktad social media-strategi? Eller ska resultatet hjälpa er fatta ett beslut om det är givande med reklam i brevlådan eller via mail, eller via Instagram stories? Om ni har detta syfte klart för er så kommer detta hjälpa er att punkta ner de frågor ni vill få svar på, hur ni ska sammanställa resultatet och fortsätta arbetet utefter det.
- Det är nu din research börjar, här ska”analys hjulet” sättas i rullning 🙂 Man kan se hela målgruppsanalysen som en process man går igenom för att lära känna sin målgrupp och på så sätt bygga något som kallas för personas. Personas är en fiktiv person som tydligt visar vem din primära (och även sekundära) målgrupp är – vilka intressen de har, hur deras livssituation ser ut, inkomst, relationsstatus, drivkrafter, behov, vanliga problem, vilka kanaler de rör sig på, hur de helst tar till sig information osv. Desto mer du vet desto bättre kan du rikta din marknadsföring (som att du vet vilka punkter du kan pusha lite extra på 🙂 ) Men hur hittar man alla dessa svar? Jo du kan:
- Googla 🙂
- Genomför intervjuer med kanske en handfull kandidater inom din målgrupp. Bjud på fika,ta med ett glatt humör och få dem att känna sig delaktiga!
- Skicka ut en förfrågan i någon grupp där du vet att din målgrupp rör sig, om att delta i en undersökning/enkät. Det bästa sättet att få så bra, och aktuellt, svar som möjligt är att prata med din målgrupp – So get out there 😀