Skriv en affärsplan

Om ni har gjort steg 1 och steg 2 i denna entreprenörskola är ni nu redo att fokusera på hur man tar fram en affärsplan som är grunden för allt inom det framtida företagande. Men hur skriver man en affärsplan? Vad är en affärsplan? Det som är så bra med en affärsplan är att du verkligen får gå in på djupet i varje moment så att du tydligt och enkelt ser vad det är som du behöver tänka igenom ytterligare eller om något ska förändras helt med din idé. När livet sedan kommer emellan så kan det vara både skönt och tryggt att ha en färdig plan att återkomma till. Jag ramlade över den här grymma förklaringen inne på Företagande.se och tänkte vara så fräck att dela med mig av deras punkter här – för att de helt enkelt är så spot on och perfekt förklarade 🙂 De får ju en länk såklart för att de är så himla grymma i sitt arbete och förtjänar alla länkar de kan få, men då kör visåhär skriver du en affärsplan!

Som jag nämnde i steg 1 om att hitta sin affärsidé så är grunden till ditt entreprenörskap att du vill lösa ett eller flera problem i samhället. Om du genomförde stegen under den delen så besvarade du även din fråga till varför du anser att din idé är viktig. Detta är något du ska ha med i din affärsplan – Identifiera dessa lösningar och beskriv detta i din affärsplan.

En bra plan bör innehålla:

  • Affärsidén – Här ska du kortfattat, konkret och tydligt beskriva den det är för idé du ska satsa på Vad är det för produkt eller tjänst som du ska arbeta fram. Vem är din framtida kund och varför ska de välja dig och inte dina konkurrenter?
  • Om dig – SÄLJ IN DIG SJÄLV! Det här är så viktigt och viktigare än man tror när det kommer till sitt entreprenörskap. Din bakgrund har större betydelse än du tror för utomstående ögon att se om du har det som krävs för att lyckas (Här är det viktigt att påminna om att detta handlar om dina egna kunskaper och vad du kan göra själv utifrån dina erfarenheter utan någon hjälp från andra – alltså inte om du är lämpad att bli egenföretagare eller inte. För det har inget med din bakgrund att göra, utan det är ditt driv och målmedvetenhet som avgör det!!!) Så berätta om dig själv, vem du är, dina personliga egenskaper, erfarenheter, personer i ditt nätverk osv.
  • Produkt/tjänst – Här är det tanken att du ska i detalj berätta mer om vad det är med din produkt/tjänst som sticker ut i jämförelse med andra liknande produkter/tjänster på marknaden. Punkta upp de fördelar som din produkt/tjänst har, vad gör din produkt/tjänst bättre, hur kommer en eventuell tillverkning gå till? Berätta om framtiden för din produkt/tjänst, hur kan den utvecklas och anpassa sig efter en ständigt förändrad marknad? Ska du satsa på en internationell lansering i framtiden? Visa att du ser utvecklingsmöjligheter och har visioner för din produkt/tjänst. Detta visar att du har tänkt igenom din idé, ser vilka möjligheter som finns och att du inte kommer nöja dig.
  • Marknaden/kunder – Det är otroligt viktig att veta hur marknaden ser ut (det är ju där du ska sälja din produkt!!!) så hur ser marknaden ut idag? Är den i en växande fas eller är den på väg neråt? Hur ska du nå dina kunder och vilka är dina kunder – privatpersoner eller företagare? Denna punkt kommer vi gå igenom i nästa steg där vi går igenom hur man skriver en marknadsplan 🙂
  • Konkurrenter – Var medveten och observant över vilka som är dina konkurrenter! Det är så viktigt! Beskriv vilka som är dina konkurrenter och punkta upp deras styrkor och svagheter. Vad kommer du göra som är snäppet bättre? Som jag pratade om i Entreprenörskola del 2 så är det smidigast att helt enkelt fråga runt vad folk tycker om, dels din idé, men även vad de anser om dina konkurrenter. Tänk på att dessa människor är dina framtida kunder, så om du kan ta del av punkter de anser att dina konkurrenter gör sämre, kan du använda det som en fördel när du bygger upp din idé.
  • Marknadsföring/försäljning – Syns du inte så finns du inte. Så enkelt är det, så hur ska du synas i det digitala bruset och fånga kundernas intresse? Hemsida, klassiska visitkort, din företagslogga på din bil, reklam i brevlådor? När du väl hittat dina kunder, hur ska försäljningen ske? Tar du hand om den själv eller låter en återförsäljare sköta säljbiten? Vad kommer din produkt/tjänst kosta?
  • Företagsform – Aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening eller enskild firma. Vilken bolagsform passar dig bäst?
  • Lokal/Utrustning – Ett kontor är alltid trevligt att ha, då känns det verkligen som att man har en business, men som en ny entreprenör: Var ska du driva din verksamhet? Behöver du ett lager för dina produkter, maskiner för tillverkning eller mötesrum för att möta klienter?
  • Ekonomi/budget – Det här är nog både den krångligaste (tycker jag i alla fall haha : P ) men ändå viktigaste biten i affärsplanen. Vad är det uppskattade penningflödet, dina intäkter och kostnader? Den innefattar: Resultatbudget, likviditetsbudget och kapitalberäkning – detta kommer längre fram i min Entreprenörskola 🙂
  • Finansiering – Hur tänker du kring finansieringen kring din produkt/tjänst? Ska du finansiera allting själv eller ta hjälp av banker, myndigheter eller från nära och kära? Finns det kanske något bidrag du kan få, något starta eget bidrag? Undersök det!
  • Mål – När ska du starta? Mål är alltid så roligt att prata om, det får drivet i mig att tända till haha Så vart är du om t.ex. Ett, tre eller tio år. Har du anställda, har du en större lokal, lanserat din produkt/tjänst i ett annat land osv.
  • SWOT-Analys (Strength, weaknesses, opportunities, threats) – Jag har jobbat med SWOT-Analys tidigare och tycker det är ett utmärkt sätt att tydligt punkta upp vilka styrkor, svagheter, möjligheter och hot som finns mot just min produkt/tjänst? Skriv ner dessa och berätta även hur du ska gå till väga för att vända svagheterna till styrkor och hur du bäst tar tillvara på de styrkor och möjligheter som finns!

Där! Där har du alla punkter som bör finnas med i en affärsplan. Och efter att ha läst allt det här, känns det inte som att det är ganska så självklart varför en affärsplan behövs? 🙂 Jag ska sätta mig ner och skriva min affärsplan för min inspirationsplattform så att den blir mer tydlig för mig. Skriv ett första utkast för din affärsplan, låt den sedan vila några timmar eller dagar innan du läser den igen och godkänner den. Du kommer märka hur mycket nya, spännande och fantastiska tankar du kan få av att bara vila huvudet lite 🙂

Lycka till med skrivandet!