Hur hittar man sin affärsidé?

Som första del i min entreprenörskola så ska jag leda vägen till hur man sätter ord på sin affärsidé och hur man egentligen vet om den är rätt eller inte. Det första jag vill poängtera är att man faktiskt inte kan veta om sin affärsidé är rätt eller inte om man först inte testar den, men ett steg i rätt riktning är att lita på sin magkänsla och om idén speglar den du är, det du tror på och det du brinner för i livet.

Okej, att hitta sin businesscalling är knepigt, jag tror att jag själv haft kanske 15 olika affärsidéer som tyvärr försvann ur mina tankebanor lika snabbt som de ploppade upp. Varför? För att de inte blev en förlängning av mig själv och mitt ”why” i livet, jag kände inte den där drivkraften, den där självklara känslan av att det är det här som jag var menad att göra. Men nu har jag hittat den med min inspirationsplattform jag bygger upp 🙂

Steg 1

Det första du ska göra när du vill spåna fram en affärsidé eller få reda på om det verkligen är en idé du vill jobba med, är att se till ditt inre. Vad är det som ger dig glädje i livet? Vad är det som får ditt driv att skjuta i höjden av engagemang? Vad är det som får dig att le och eldar upp hela din insida när du pratar om det? Där mina vänner, har ni en början på en affärsidé som du känner ett så stort engagemang för att du inte kan sitta still när du väl får berätta om din idé. Är din glädje att inspirera dina medmänniskor inom ett specifikt område (kanske inom träning, ekonomi, fotografering), är det att förenkla olika vardagliga problem som t ex. att komma med en lösning till en mer effektiv bokning av tid i tvättstugan eller är det vetskapen om att  skapa något helt nytt som blir nästa stora Facebook som driver dig?

Steg 2

Försök sedan lista ut varför du du vill uppfylla denna affärsidé, vilket tomrum i samhället fyller den och även för dig? Varför känner du att den är så viktig för samhället? Dessa frågor sa du svara på för att så konkret som möjligt få ner alla bitarna som din idé berör kommer ge ett bredare perspektiv på varför din idé är så bra, och ger dig ett tydligt tecken på att din idé är rätt för dig. Steg 1 och 2 hör ju ihop, utan ett varför så kan sin idé kännas rätt luftig, så hitta ditt why. Det kommer ge mer kraft och en mer övertygande känsla av självklarhet.

Steg 3

Det tredje och sista stegen vill nog jag säga är det viktigaste – när du har hittat din affärsidé som besvarar steg 1 & steg 2, är att återigen titta till ditt inre och fråga dig själv – är det här något jag är villig att lägga ner otroligt mycket tid på, energi, engagemang, offra många timmar sömn, kombinera med en annan heltidssyssla, blod, svett, tårar? Tror jag så pass mycket på den här idén att jag kommer fortsätta kämpa oavsett vilka motgångar jag stöter på? Är svaret JA – då har du hittat din idé. Grattis! 😀