Är du 5 år eller?

Jag har hittat den mest klockrena artikeln som på ett enkelt, informativt, roligt och tydligt sätt talar om frågan ”varför?” som uppstår i marknadsföringssammanhang och varför den är så viktig 🙂 Jag ramlade över artikeln nu när jag gör research för jobbet och jag kan inte annat än hålla med vad Krister Maxe säger – som företagare eller marknadsförare så måste du ha ett svar på fråganvarför?, varför ska jag välja din produkt och inte din konkurrents?, varför ska jag lägga mina hårt arbetande pengar på din tjänst/produkt?, varför är ni så bra? varför, varför, varför”. Annars så kan det bli lite svårt – då konsumenter har ett tankemönster som en 5-åring när det kommer till köpbeslut och måste ha en tydligt formulerad anledning till ”varför” de ska välja dig.

Att svara på frågan varför handlar inte bara om att rikta sin marknadsföring rätt utan även att själv veta företagets grunder i sin helhet, vilka värderingar de har, vilken situation sin produkt ska lösa osv. Tänk alltid på varför – det kommer göra underverk! Jag tycker att man ska se detta som en pitch, en så kallad hisspitch där du mellan 3 hissvåningar ska sälja in din produkt till någon som definitivt tänker ”varför ska jag välja din produkt?”. Testa det några gånger för ert företag, skriv ner det du kommer på och ha alltid med er det. Om du svarar på den frågan om ditt företag så är du i hamn, slipper slösa dyra pengar på fel marknadsföring och ni lyckas övertyga konsumenten under en kort hissresa – så sjukt spännande, så lärorikt 😀

// Bild // Bild // Bild // Bild // Bild //