Så skapar du ett säljande mediakit

Precis som det är med allt inom jobbcirkeln så måste man sälja in sig själv för att kunna få en anställning, ett uppdrag eller en sponsor till sina sociala medier – för att söka ett jobb inom t ex. butik så kallas det för ett CV men inom sociala medier och medier i allmänt så kallas det för ett mediakit. Kort och gott ett litet dokument som ger all den nödvändiga informationen till en potentiell samarbetspartner som ger en klar bild över vem du är, vad du erbjuder och vilken förväntad räckvidd företaget kan få om man slår sig ihop för ett inlägg eller två. Ett mediakit är fantastiskt – jag upptäckte det själv precis och skapade ihop ett litet dokument som ger en proffsig och tydlig bild över vem jag och min blogg är. Så smart, eller hur? 😀

Men hur gör man ett mediakit då? Jag vill nog ändå påstå att ett mediakit ska vara som en introduktion till din business som rakt på sak väcker ett intresse och som på en gång ger företaget du vill samarbete med en känsla av om det är något som verkar intressant eller inte. Så att man helt enkelt slipper onödigt mailade fram och tillbaka som ändå bara resulterar i ett ”nej tack” i slutändan 🙂

  1. Tänk ut en snygg layout på ditt mediakit som andas din business. Är t ex. din blogg lekfull, seriös, sockersöt eller väldigt grafisk? Låt layouten och typsnitten visa det 🙂
  2. Ha med en ”Om mig” text där du kort och gott berättar om vem du är, vad du har för business, vad den handlar om, vilka ämnen du skriver om på bloggen osv. Här ska man som företag få en direkt bild över om din hemsida är en plats som har relevant innehåll till vad man vill sälja.
  3. Statistik är ett måste att ha med för att dels styrka dina krav om varför din hemsida är bra att marknadsföra sig på, men även för att denna fakta ändå är något som kommer efterfrågas om ett företag visar intresse. Tänk på att en låg statistik inte innebär att det är omöjligt att hitta en samarbetspartner, allt handlar om att hitta rätt samarbete för sina produkter. Om vi säger att du kanske bara har 70 läsare om dagen men är nischad inom t ex. vegetarisk matlagning vilket ger trogna läsare som ett företag inom just vegetarisk matlagning ser ett stort värde i. Var därför inte rädd för att vara ärlig med din statistik – för flera företag så kan det innebära en guldgruva 🙂 Men berätta trots det bara om statistik som räknas, har du 2 följare på bloglovin kanske inte det är direkt relevant utan fokusera på att nämna de kanaler där du arbetar och syns mest.
  4. Ha med härliga och effektfulla bilder i ditt mediakit, bilder som du själv har tagit och med ett tydligt tema på vad man regelbundet kan få ta del av i ditt flöde eller som på ett tydligt sätt visar vad din hemsida handlar om 🙂
  5. Har du haft några tidigare samarbeten? Visa upp dessa och kanske vad samarbetet gick ut på. Har du inte haft några samarbeten än, skriv då upp hur ett samarebte skulle kunna se ut – man måste alltid börja någonstans.
  6. Vad för typ av tjänster erbjuder du, är det bara sponsrade inlägg du vill göra så kan det vara bra att tydligt punkta upp detta så att ett företag som t ex. vill skicka ut pressutskick vet det redan när de läser kitet.
  7. Var inte rädd för att skryt lite om du har fått något pris eller utmärkelse för din blogg, var stolt över det du uppnått med hårt arbete och en vilja att inte ge upp.
  8. Sist men inte minst – glöm inte dina kontaktuppgifter! Något så enkelt kan vara avgörande i om ett samarbete går igenom eller inte, glömmer du kontaktuppgifterna så tappar du ett potentiellt samarbete om de inte ser hur de får tag i dig. Det ger ett slarvigt intryck så glöm inte det!