Content is the key

En contentplan är i grund och botten det bästa du kan ha för dina sociala medier, både som privatperson men även som anavarig för ett företags sociala kanaler. Content är allt, utan något content så har du inget att publicera och utan en plan så är det väldigt enkelt att allt man publicerar blir otydligt, utan något direkt syfte eller budskap och den där ”ohh shit, vad ska jag publicera idag, jag är helt tom på ideér”- känslan uppstår. Trust me, den är oundviklig. Content betyder innehåll, och en contentplan är en tydlig och strukturerad plan på vad som ska publiceras när, var och hur – så att man alltid håller samma kvalité så att ens budskap, ens syfte alltid finns där i alla dina inlägg.

I vårt examensarbete tar vi fram en sociala media-strategi åt Cross Sportswear, och idag diskuterade vi vad som skulle finnas med i deras contentplan för både facebook och Instagram för att underlätta deras arbete med dessa sociala medier – och då slog det mig: jag måste ju göra en contentplan till bloggen haha ? Jag har tänkt på det tidigare men aldrig riktigt tagit tag i det, men efter dagens möte så blev jag så inspirerad- content är allt för en blogg, allt för att den ska vara intressant, spännande, mystisk.

Vill ni också skapa en contentplan för att underlätta ert bloggande, instagrammande, företagande på sociala medier – gör såhär: Stapla upp veckans alla dagar i en tabell och lägg till kolumnerna ”tema/kategori, budskap, vad för typ av inlägg, vilken tidpunkt det ska publiceras och om det ska delas/kopplas till andra sociala kanaler”. Se detta som en bas för dina sociala medier, som en grundpelare som du sedan utöver detta kan fylla på med andra inlägg när det passar. Med en bra grund så är det så lätt att hålla igång underhållet av kanalerna – och då skapar du även en plattform där dina följare vet vad de får av dig, där de kan lita på att det du ger dom är något riktigt bra ?

5 Pings & Trackbacks

  1. Trackback:

  2. Trackback:

  3. Trackback:

  4. Trackback:

  5. Trackback: