Så Hittar Du Tillbaka Till Träningen Efter Semestern

Det här inlägget kan inte komma mer lägligt, både för mig själv och er lyckostar som har njutit av veckor av semester, god mat, resor, skratt och allt som hör sommaren till. Vardagen väntar runt hörnet, vara sig man vill det eller inte så kommer den, och med vardagen och jobb så kommer även träningen tillbaka. En rutin som kan vara kämpig att komma in i igen men som inte behöver vara det. Det största misstaget man brukar göra men absolut inte ska är att man går all in alldeles för tidigt, att ha som mål att träna 4 pass i veckan den första veckan efter semestern är inte det optimala för att hålla kvar i rutinen.  Följ istället dessa 6 tips på hur man lättast kommer in i rutinen igen utan att tappa lusten.

  1. Gör upp en plan på vad du vill ha ut av din träning. Är målet att gå ner/upp i vikt, bygga muskler, få bättre kondition, bli starkare osv. Hitta tillbaka till den tidigare motivationen som höll din träningslåga igång, mycket sitter i huvudet och med rätt inställning och ett klart mål på vad du vill uppnå så blir det lättare att kämpa.
  2. Kolla igenom ditt jobb/skola/aktivitetsschema, hur ser det ut med jobbpassen/lektionerna/sociala biten. Vilka dagar kan du klämma in ett träningspass, planera in träningen – skriv in det i din kalender så att du har det nedskriver och bokat. Det finns alltid tid.
  3. Börja lätt, få in minst 1 pass i veckan där du utövar någon form av intensiv fysisk aktivitet. Ett bra knep för att komma iväg till gymmet är att boka upp sig på ett pass, för om man inte dyker upp så får man både dåligt samvete och på vissa gym även blir spärrad från att boka pass om man inte dyker upp. En perfekt morot.
  4. Träna direkt efter jobbet eller skolan. det är det absolut bästa tillfället att få träningen gjord då du redan är ute och på väg någonstans. Om du inte har andra planer annat än att åka hem direkt efter du slutat så kan en avstickare på 1 timme till gymmet vara det bästa för att komma igång.
  5. Ta vara på vardagsmotionen. Något så enkelt som att använda trapporna istället för hissen eller rulltrappan kan hjälpa till att få igång kroppen, att hoppa av en station innan din hållplats och gå sista biten eller att gå till matbutiken för att handla mjölk istället för att ta bilen.
  6. Se inte förbud med maten utan sätt enkla och små begränsningar i början, byt ut vissa ingredienser till nyttiga alternativ och välj ut vissa dagar där du får unna dig lite (helgerna brukar alltid vara bäst då det är helg, vi vill ju inte lämna ut det bästa i livet –  maten 🙂 )

Är ni sugna på att sätta igång nu dä? Det är jag med, nästa vecka blir min nystart och jag ser verkligen framemot det 😀

20160802_154153(0)

/ Emilia

You may also like